Poštovani,   imam 31 godinu i probleme koji u poslednje vreme (ovde mislim u poslednjih  vise meseci do godinu dana)postaju sve nepodnosljiviji, naime, jos od  studentskih dana imam problem sa drhtanjem ruku u odredjenim situacijama  kao sto je kad pijem kafu pa sam najvise zbog toga i prestao da je pijem,  a sad mi se javlja taj problem kada jedem supu i to u vecem drustvu ili  kad odem negde i odjednom osetim da mi krv nadodje u obraze i da crvenim  i preznojavam se. Stalno osecam unutrasnju napetost i nervozu. Stanje se  pogorsalo letos kada sam zbog posla morao da odem u inostranstvo i let  avionom mi je jako tesko pao, tacnije imao sam veoma izrazen strah, a dok  sam bio u inostranstvu bio sam sam u hotelu i imao sam poremecaj u  spavanju tacnije nisam skoro uopste spavao. U poslednje vreme skoro da se  i ne druzim sa prijateljima pravdajuci se time sto nemam vremena zbog  posla a u stvari ne uzivam ni u cemu i sve mi predstavlja opterecenje, ne  bavim se nikakvim fizickim aktivnostima iako sam!  do pre nekoliko godina redovno trenirao. Kako sam poceo sve vise da radim  prestao sam sa treninzima a prostorije u kojima sam radio nisu imale  dnevne svetlosti ali u pocetku mi nije smetalo. Pre nekoliko meseci mi se  desilo prvi put da kad prelazim preko pesackog mosta imam osecaj  vrtoglavice i straha i kao da se most pomera pod mojim nogama. Takodje sam  uglavnom neraspolozen i zabrinut i kada imam razlog za to i kada nemam,ni  cemu se ne radujem i nista mi ne pricinjava zadovoljstvo, pamcenje mi je  jako lose i osecam nekakvu "zamucenost" u glavi. Bio sam kod lekara koji  mi je dao uput za psihijatra i on mi je odmah prepisao ksalol 3x1, nisam  imao poverenje u tog lekara najvise zbog toga sto mi je recept prepisivao  saslusavsi manje od pola od ovoga sto sam sada napisao, pa nisam ni  pocinjao sa terapijom. Jedini dan kad sam bio onaj "stari" je bio dan  posle snimanja rendgenom glave, naime imao sam upalu sinusa i morao sam da  ih snimim i taj dan posle snimanja nisam osecao n!  ikakvu napetost, glava mi je bila skroz "bistra", pa me zanima!  da li j  e moguce da rentgenski zraci dovedu do promene "hemije" u mozgu. Citajuci  po ranijim odgovorima prepoznao sam gore navedene simptome u socijalnoj  fobiji sa elementima anksioznosti i depresije. Naravno nista ne zelim da  radim na svoju ruku, zato Vam se i obracam i nadam se da mozete da mi  pomognete i da mi preporucite sta da preduzmem da se ponovno osecam  normalno. Hteo bih da vas pitam da li su lekovi Seroxat i Paroxetine  isti i da li mi mozete preporuciti nekog od Vasih kolega u Beogradu kome  mogu da se obratim za pomoc.   Pozdrav

Odgovoreno: 27. 01. 2008.
• Vasi psiholoski problemi, koje ste i sami prepoznali kao velikim delom vezane za socijalne situacije, odnosno ponasanje u prisustvu drugih ljudi sto ima kvalitet socijalne fobije, vremenom su se generalizovali i na mnoge druge situacije koje sve vise sputavaju vase slobodno kretanje i namecu nova i nova ogranicenja u socijalnom polju. Dominantne smetnje koje ja prepoznajem u Vasem pismu ukazuju na dosta izrazenu anksioznost, zbog cega je verovatno i neuropsihijatar kome su Vas poslali propisao anksiolitik koji bi, spustajuci nivo anksioznosti, trebalo da olaksa funkcionisanje u mnogim oblastima generalizovanih tegoba. Zato savetujem da se ipak ponovo obratite psihijatru koji bi mogao, pocevsi sa farmakoterapijom i uz dodatnu, najbolje bihevioralnu psihoterapiju, da dovede do normalizacije Vaseg svakodnevnog funkcionisanja. Za pitanje o sastavu i farmakoloskoj osnovi lekova morate se obratiti psihijatru, mozete i na ovom sajtu drOliveri Zikic koja se veoma strucno bavi upravo bihevioralnim terapijskim metodama, pa biste od nje verovatno mogli dobiti preporuku za kolegu u Beogradu. Sto se tice Vaseg dozivljaja da Vam je posle snimanja glava bila "bistra", ne bi se reklo da su vas rendgenski zraci "protresli" i privremeno izlecili - mnogi nasi pacijenti privremeno se osecaju bolje samo znajuci da ce nekim laboratorijskim ili medicinskim metodama biti pouzdano sagledani, pa se nezavisno od toka bolesti i lecenja osecaju bolje vec prilikom odlaska na snimanje, znajuci da tom prilikom rade nesto korisno za sebe. Ovo treba samo da Vam ukaze da je "preklopnik" za Vase smetnje upravo u Vama i da je moguce resiti ih se, zavisno od stava koji prema tome zauzmete. Posto je ovakve smetnje tesko leciti bez strucne pomoci, a Vas subjektivni dozivljaj ogranicenosti ponasanja je veoma intenzivan, dalje odlaganje strucne intervencije moze doprineti dodatnoj generalizaciji tegoba i Vasoj nepotrebnoj muci. Krenite psihijatru sa vise poverenja, jer iskusnim profesionalcima najcesce nije ni potrebno da cuju svedetaljeVase price da bi prepoznali sta je Vas osnovni problem, iako je Vama mozda izgledalo da Vasa prica nije dovoljno ozbiljno shvacena. Pozdrav.