draga doktorka
odgovorite mi od koje bolesti moj muz bojuje zato sto je stalno razdrazljiv u svakom momentu je spreman da se svadja, nikad nije zadovoljan uvek mu nesto smeta sa svima u okolini i familiji se posvadjao meni brani da idem kod majke jer pati od toga da ga svi ogovaraju i da uticu lose na mene .Agresivan je . Skoro je gadjao metalnom sipkom starijeg sina. I sreca sto ga nije pogodio inace bo ga ubio na mesto. Posle toga se kajao sto ga nije pogodio i poslao mu poruku telefonom da ce ga ubiti. A sve to se desilo sto je otiso u crkvu sa komsijom skojim ne govori.Mene je nekad fizicki maltretirao a sada me psihicki ubija. Sam sebi salje poruke a onda mene optuzuje da ja stojim iza toga. U tim porukama su stvari koje su iz nase kuce i desavanja i koje ja nikom nisam pricala. tako sam zakljucila da je on sam sebi poslao. Nedaje mi sa nikim da se druzim niti nam ko dolazi u kucu. Kad podjem negde sama on me prati. Postao mi je opsesija da se samo okrecem na ulici d! > a li cu da ga vidim negde. Za njega vazi da je andjeo na ulici adjavo u kuci. Ranije je mnogo pio a sada vise ne. Da li ima posledice od toga. Kad je bio mali bio je stalno bolestan sa visokom temperaturom. Neznam da li sam vam nekako objasnila njegovo ponasanje samo znam da nije normalan. Ume da bude i fin i da se pretvara pred ljudima. Ponekad se ponasa kao da nije dorastao svojim godinama a ima 47 godina stariji sin koga je gadjao 24 god . Da bi se sin malo udaljio od njega preso je da zivi na donjem spratu kod babe i dede. U svem tome majka i otac i pored svega sto vide stite ga kao da je on zrtva i nece mada i ne mogu da uticu na njega jer on ne prihvata njegove greske.Puno pozdrava i molim vas da mi odgovorite jer dosada se nisam nikome obracala.

Odgovoreno: 02. 09. 2007.
• Postovana Violeta,
problem koji opisujete ozbiljan je vec samim tim sto predstavlja potencijalnu opasnost i za clanove Vase porodice. Rekla bih da se radi o poremecaju licnosti koji Vas suprug pokazuje, a koji, nazalost, nije podlozan lecenju, jer predstavlja specificnu karakternu strukturu, koja se formirala u ranom detinjstvu i mladosti. Agresivno ponasanje koje pokazuje u sklopu je ovog problema, jer on nema dovoljno dobru kontrolu impulsa, pa ne uspeva da se uzdrzi i iskontrolise kao sto bi trebalo. Alkohol samo potencira njegove osnovne karakteristike. Ne zna kojiko je dugo uyimao alkohol da bih Vam rekla da li je to ostavilo posledice, ali duza kontinuirana zloupotreba aklohola svakako moze ostaviti znacajne posledice na telesno i psihicko stanje. Njegova sumnjicavost, i optuzivanje Vas za poruke koje, kako kazete, sam salje, mogu biti u okviru vec opisanog poremecaja licnosti, ali mogu ukazivati i na dodatne komplikacije koje se mogu ublaziti pravovremenim obracanjem neuropsihijatru. Kako ne verujem da ce Vas suprug dobrovoljno pristati da se javi lekaru,za pocetak se Vi javite nekome od neuropsihijatara sa kojima cete porazgovarati o nacinima da se Vas suprug motivise na javljanje lekaru. Ono sto mozete postici je da se, ukoliko pristane na lecenje, donekle snizi nivo njegove napetosti a time i agresivnog ponasanja, i da se eventualno postojanje nekog drugog poremecaja zbrine lekovima. Nazalost, ponasanje koje opisujete velikim delom je do te mere utkano u njegovu licnost da se ne ocekuju velike promene u sklopu terapije. Obicno se u zrelijim godinama, posle cetrdesete, smanjuje burnost ispoljavanja kod osoba koje imaju poremecaje licnosti, odnosno, problematicno ponasanje se donekle ublazava.
S postovanjem, Dr Bojana Dimitrijevic spec.med.psihologije